بسته
(0) کالا
هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
دسته بندی محصولات زِیتونِت
    فیلترها
    Preferences
    جستجو

    چه تفاوتی بین طراحی هتل 5 ستاره با رویکرد معماری پایدار با سایر هتل های 5 ستاره وجود دارد؟ (مولفه های تاثیرگذار در طراحی هتل)

    جهانگردی بزرگترین تحرک اجتماعی است که جوامع انسانی در طول حیات خود تجربه کرده اند. جهانگردی میتواند به عنوان ابزار و راه کار مبادله فرهنگی نیز تلقی شود. ایران با دارا بودن ویژگیهای قومی متنوع تمدن بزرگ سه هزار ساله، فرهنگ غنی و گوناگون، موقعیت جغرافیایی استراتژی و ارتباطی، تنوع طبیعی و اقلیمی و طیف وسیعی از چشم اندازها، به عنوان کشوری جهانگرد پذیر مطرح است.

    بر اساس یک برآورد کلی در ایران بیش از یک میلیون اثر تاریخی وجود دارد و غنای جاذبه ها در ایران باعث جذب توریست از نقاط مختلف دنیا شده است.

    با گسترش صنعت جهانگردی و با توجه به نقش بسزای آن در توسعه و بالا بردن کیفیت زندگی چه از نظر تعاملات اجتماعی و چه از نظر اقتصادی ایجاد یک هتل بین المللی 5 ستاره ضروری به نظر میرسد.

    به علاوه لازمه طراحی یک هتل در نظر گرفتن عوامل متعددی چون سازه، تاسیسات، روابط فرم و توجه ویژه به محوطه است.

    چه مولفه هایی در طراحی هتل 5 ستاره تاثیر دارد؟

    چه تفاوتی بین طراحی هتل 5 ستاره با رویکرد معماری پایدار با سایر هتل های 5 ستاره وجود دارد؟

    فرهنگ جامعه شناسی اوقات فراغت را وقت آزادی تعریف میکند که پس از انجام وظایف و اعمال لازم زندگی به دست می آید. فراغت فعالیتی است که صرف نظر از وظایف شغلی، خانوادگی و اجتماعی فرد به مسایل خود به منظور استراحت و تجدید قوا و سرگرمی میپردازد. گذراندن اوقات فراغت در هر جامعه ای بر حسب خصوصیات اجتماعی آن متفاوت می باشد. در حال حاضر در جوامع رشد یافته فراغت به همه ی طبقات مردم تعمیم یافته است.

    ◊ تاریخچه هتل در ایران معاصر

    از قدیمی ترین واحدهای اقامتی و پذیرایی تهران که امروز فقط نامی از آن باقی مانده است می توان میهمان خانه مدرن گراند هتل را نام برد.

    گراند هتل از مجلل ترین و معروفترین هتل های نیم قرن پیش تهران بود. این هتل در خیابان لاله زار کمی بالاتر از کوچه ملی قرار داشت و در سال های پیش هر وقت میهمانی سرشناس از کشورهای خارجی به تهران می رسید تنها محلی که برای اقامت او در نظر گرفته می شد گراند هتل بود.

    گراند هتل سالن بزرگی نیز داشت که هنرمندان آن روز ایران در آن به اجرای برنامه می پرداختند و به تدریج که هتل های دیگر در تهران ساخته شد این هتل از رونق افتاد و حدود پنجاه و اندی سال پیش تعطیل شد. کافه و رستوران های آن روز در حقیقت محل تجمع اعیان و اشراف آن زمان بود و رفتن به کافه و رستوران خود یک نوع تشخص محسوب می گردید.

    مهمانسرای 320 ساله عباسی اصفهان، قدیمی ترین "هتل" جهان است. هتل عباسی اصفهان در سال 1106هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد و او این کاروانسرا را به مادر خود هدیه کرد و به همین علت هتل عباسی در گذشته کاروانسرای مادر شاه نامیده می شد.

    قدمت، سادگی و فضای دلگشا موجب شده این "مهمانسرا" در فصول پر گردشگر روزانه پذیرای 80 تا 90 مسافر خارجی باشد. مهمان سرای عباسی به همت 150 نفر از هنرمندان برجسته اصفهان گالری از هنرهای اسلامی و ایرانی به شمار می آید. مهمانسرای عباسی 230 اتاق و 600 تخت ثابت دارد.

    بیاییم کمی در مورد معماری پایدار بدانیم:

    اصول معماری پایدار

    اصل اول : حفاظت از انرژی

    هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد.

    ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیرقابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون و یا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان ها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند.

    اصل دوم : کار با اقليم

    از دیگر اصول معماری سبز (پایدار) کار با اقلیم است، ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند. شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گونه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید.

    اصل سوم : کاهش استفاده از منابع جدید

    هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد.

    اصل چهارم : احترام به کاربران

    معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.

    به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود.

    اصل پنجم : احترام به سایت

    هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند.

    معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که: ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرژی را حریصانه مصرف می کند، آلودگی تولید می کند و با مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در نتیجه هرگز زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس نمی کند.

    اصل ششم: کل گرایی

    تمامی اصول سبز، نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند. یافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده است. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر، موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در حقیقت آن را می توان بصورت مجموعه ای از سامانه های در حال تعامل دید.

    سامانه هایی برای زیستن و تفریح، که بصورت شکل های ساخته شده دارای کالبد می باشند و با نگاهی دقیق به این سامانه ها است که می توانیم چهره شهر آینده را ترسیم نماییم.

    پیشرفت هایی که در دنیای انیمیشن صورت می گرفت به فضای معماری وارد می شد. برنامه های ساخت و تولید انیمیشن، هواپیما، قطعات صنعتی و... به حوزه معماری وارد شدند و فرآیند ساخت و تولید معماری را متحول کردند. از این منظر اختراع کامپیوتر زمینه ساز اتفاقات جدیدی برای آغاز هزاره سوم شده بود که در نحوه پاسخ دهی و عمل به متغیرها و موضوعات پیرامونی فراتر از یک ابزار کمکی، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد تحولاتی در حال رخ دادن است که این بار نه از مجرای تئوری، که از مسیر تکنولوژی و ابزار در حال شکل گیری است.

     

    ♦ استفاده از رنگها برای طراحی هتل

    رنگ همیشه مطابق با نور باید انتخاب شود زیرا که این دو رابطه بسیار نزدیک با یکدیگر دارند.

    این دو در کنار هم پیام های روانشناسی گوناگونی را در سطوح محرک و غیرمحرک انتقال می دهند. رابطه متقابل این دو نشات گرفته از این حقیقت است که رنگی که ما مشاهده می کنیم به خاطر نور و انعکاس نور می باشد. به عبارت دیگر وقتی رنگ خاصی را در منبع نور دیگری مشاهده می کنیم آن رنگ کاملا متفاوت با رنگ اولیه است.

    به عنوان مثال رنگ در زیر نور فلورسنت مشاهده شود یا نورلامپ نئون یا وقتی که در نور مستقیم یا غیرمستقیم مشاهده گردد با یکدیگر متفاوت است. منابع مختلف نور دارای رنگهای مختلفی می باشند. این منابع شامل لامپ نئون، شمع، خورشید و ... می باشند .

     

    نکته دیگر این که وقتی نور به جسمی می تابد بعضی از نورها جذب می شوند و یکی از آنها منعکس می گردد که آن بازتاب رنگ اصلی اش است که نور به آن تابیده. هم چنین علاوه بر ته مایه هر رنگ، درخشندگی و اشباع نور در بازتاب رنگ موثرند . سطح اشباع هر رنگ را می توان به عنوان بخش خالص آن رنگ در نظر گرفت. زرد خالص دارای سطح اشباع بیشتری نسبت به یک سایه زرد می باشد که مخلوطی از زرد و سیاه با انعکاس رنگ های دیگر است.

    از رنگ های سرد و روشن می توان در طراحی رستورانها بهره گرفت و مکان فوق را بزرگ تر از اندازه واقعی جلوه گر ساخت. فضای ایجاد شده با چنین رنگ هایی از حد متعارف بزرگ تر و وسیع تر به نظر می رسد. عکس این عمل به کمک رنگ های تیره و گرم امکان پذیر است. اتاق هایی که از اندازه حقیقی بزرگتر و سقف بلندتری دارند با استفاده از این رنگها کوچک تر و در نتیجه صمیمی تر به نظر می رسند و برای جلب توجه مناسبند.

    رنگ های کرم، سایه روشن های زیبایی در فضا ایجاد می کنند و محیط گرمی را فراهم می آورند.

    رنگ های اصلی و روشن برای رستوران های غیررسمی fast food که عملکرد در این رستورانها سریع می باشد مناسبند. در برخی اماکن فوق از چراغ و نور فراوان استفاده می شود و این نور زیاد رنگها را خنثی کرده و باعث خستگی چشم می شود و تاثیر عملکرد طراحی را کاهش می دهد.

    رنگ های ملایم و لطیف اثر آرام بخش دارند و باعث تلطیف روح می شوند. رنگ های ملایم علاوه بر این که مکان های کوچک را بزرگ تر نشان می دهند، محیط آرام و ساکتی را فراهم می کنند. رنگ های روشن نیز اتاق را روشن تر نشان می دهند. چون درخشندگی رنگ عملکرد سایه خود رنگ است.

    رنگ های روشن نظیر زرد درخشان تر از رنگ های تیره ای نظیر آبی سیر به نظر می رسند، حتی اگر در مقایسه متوجه شوید که تابش هر دو رنگ یکسان است.

    همان طور که قبلا به آن اشاره شد درخشندگی تحت تاثیر سطح روشن قرار می گیرد. رنگها با خود هزاران نکته و معنای مختلفی به همراه می آورند. رنگها می توانند نشانه ای از حالت، سبک، فرهنگ یا کشور خاصی باشند. به عنوان مثال رنگ ارغوانی رنگ سلطنتی است و رنگ سبز نشانگر رنگ طبیعت. رنگهای ملایم را بیشتر در معماری پست مدرن مشاهده میکنیم. رنگ های قرمز و طلایی در رستورانهای چینی متداولند.

    رنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب شود. مثال رنگ های سرد در شرایط اقلیمی گرم کاربرد دارند و از رنگ های گرم بیشتر در شرایط آب و هوایی سرد استفاده می شود.

    ♦ تاثير نور در هتل

    مسئله تامین نور هتل در قسمت های مختلف آن یکی از مسايل فنی و هنری و در عین حال بسیار حساس و ظریف است که نیاز به تامل و دقت و ظرافت طبع و ذوق و سلیقه دارد. حتی با مسايل روحی و روانی نیاز بی ارتباط نیست و مقدار برق مصرفی و تامین هزینه آن را هم نمی توان بی اهمیت تلقی کرد.

    هم چنین تامین نور هتل در رفاه و آسایش مسافران و راحتی کار کارکنان تاثیر به سزایی دارد. بنابراین رعایت تمام موارد مورد نظر و اهمیت آن، ایجاب می کند که ترتیب خاصی منطبق با اصول علمی و بهداشتی در آن داده شود که نکات لازم از هر جهت رعایت شده باشد. این کار مستلزم آن است که از وجود یک متخصص مجرب و کارآزموده استفاده شود تا موضوع تامین نور لازم به نحو شایسته عملی گردد.

    با این وجود از نظر روشن شدن موضوع موارد قابل ذکر را یادآوری می نماییم :

    هزینه تامین روشنایی یکی از اقلام مخارج سنگین هتل به شمار می رود و چنان چه در مصرف برق دقت کافی به عمل نیاید، نه تنها بودجه ای را به هدر داده اند بلکه از لحاظ کیفیت بهره برداری از نور هم سودی نبرده و رفاهیتی فراهم نساخته اند. زیرا مصرف زیاد برق و تابش نورهای شدید و خیره کننده و نصب لامپ های پرنور، آرامش و راحتی مسافر و میهمان را تامین نمی کند و در مواردی هم موجب ناراحتی اعصاب و ناخوشنودی خاطر می شود. 

    بنابراین از لحاظ نورلازم و کافی باید حد معمول و متعارفی را در نظر گرفت و از افراط و تفریط پرهیز کرد و نباید به آن فکر بود که پرداخت هزینه زیاد دلیلی بر پسند مردم و نشانگر اهمیت بیشتر هتل است. با این وصف باید از نظر صرفه و صلاح مالی از مصارف و مخارج زاید بر احتیاج جلوگیری به عمل آید.

     نکته مهم تر این که نور باید از نظر کمی و کیفی علاوه بر تامین روشنایی مورد نیاز، زیبایی دکور را به نحو چشم گیری افزایش دهد و آرامش روحی و جسمی و سلسله اعصااب را به وجود آورد.

    به طور مثال نور زیاده از حد در راهروهای هتل به هیچ روی مقبول نیست. زیرا نور زیاد در راهروها به خودی خود به زیاد شدن سر و صدا کمک می کند و خواه ناخواه سبب می شود که مسافرین با هم با صدای بلندتری صحبت کنند و به این ترتیب مسافرینی که در حال استراحت و رفع خستگی هستند و نیاز به آرامش و سکوت نسبی دارند، ناراحت می شوند و با سلب آسایش موجبات عدم رضایت و ناخرسندی آنان فراهم می آید.

     

    ولی چنان چه به راهروها نور کمتری داده شود خود به خود نوعی حالت بازدارنده ایجاد می کند و مسافرین وادار می شوند که آهسته صحبت کنند و حتی المکان سکوت را رعایت یا لااقل با صدای ملایم گفت و گو نمایند و این همان چیزی است که همه مسافران طالب آنند و یا از نور کم چراغها احساس راحتی و آرامش می کنند.

    معمولا در راهروهای هتل در طول روز از نور سقف یا دیوارها استفاده می شود و در شب از نور دیگری که از فاصله نیم متری به کف راهروها می رسد برخوردار می شوند. برای این منظور از ارتفاع نیم متری زمین در دیوارها چراغ هایی نصب می کنند که در داخل دیوار قرار دارد و روی آن از طلق پوشیده می شود و فاصله این چراغها را تقریبا 2 یا 3 متر از یکدیگر در نظر می گیرند و نور شب راهروها از این چراغها تامین می شود و روی پله های هتل نیز همین منوال را خواهد داشت. با این روش مسافرین قادرند جلوی پای خود را به خوبی ببینند و به راحتی عبور و مرور نمایند.

    هر روز تعداد زیادی از گردشگران، خانه های روستایی ما را برای اقامت انتخاب می کنند، خانه های روستایی زیتونت را از طریق کلیک بر روی تصویر زیر آنلاین رزرو و اجاره نمایید. 

    اجاره آنلاین خانه های روستایی در زیتونت

    نظر خود را وارد نمایید.