4 ماه قبل
#7 نقل و قول
خب شاید بپرسید معرفی این کتاب به اینجا چه ربطی داره؟ اصلا سفر به کیش این همه جاذبه داره دیگه وقت کتاب خوندن نمی مونه.
اما شاید بعد از خواندن این درد و دل دوستانه، به من حق بدید که معرفی کردن این کتاب و خواندن آن در سفر جزیی از زندگی حرفه ای  و کاری من است. و تنها سفر کردن و فکر نکردن به ارائه راه های بهتر ظلمی است که به تیم زیتونت، شما و روستاهای کشور کرده ام.

اول از همه کمی در مورد کتاب میگم
کتاب ده گونه نوآوری از لری کیلی، رایان پیکل و همکاران دیگر:
این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده، و چاپ اول آن تابستان 97 است.
در مورد این کتاب بد نیست بگم که بعد از کتاب های خلق مدل کسب و کار، طراحی ارزش پیشنهادی، نوپای ناب، تست مامان، جذب از بهترین کتاب های حوزه نوآوری و مدل های کسب و کار است.
مثل اکثر کتاب های انتشارات وایلی کتاب ده گونه نوآوری هم مصور و همراه با بوم یا چهارچوبی ارائه شده که توسط نویسندگان در سراسر کتاب مورد استفاده قرار گرفته است.

چهارچوب اصلی کتاب ده گونه نوآوری، همانطور که از اسم کتاب مشخص است، با ده گونه نوآوری سر و کار دارد که در این میان گونه های سمت راست بیشتر بر کارکردهای درونی سازمان ارتباط دارد و گونه های سمت چپ بیشتر بر کارکردهای بیرونی سازمان. خب استارتاپی مثل زیتونت باید بر کارکردهای درونی بیشتر تمرکز داشته باشد یا بر گونه های بیرونی و یا ترکیبی از آنها؟
پاسخ به این سوال در نوع خود بستگی به موارد زیادی دارد که از حوصله اینجا خارج است، ولی خب بسته به رقابت، صنعت، تقاضای گردشگران، ورود رقبای جدید، محدودیت های مالی، تغییر مدل کسب و کار، می شود یکی از استراتژی های نوآوری را برگزید.
مثلا در کتاب برخی از نوآوری ها را نوآوری هایی در ارتباط با تغییر دانسته ها می داند که در این مرحله از دو یا سه گونه نوآوری مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع دیگر نوآوری مرزها را تغییر می دهد که این مورد نیاز به ترکیب و استفاده از بیش از 3 گونه نوآوری دارد.
در پایان نوآوری هایی تحول آفرین که مثال بارزش اپل آیتونز است.
خب برای اینکه با ده گونه نوآوری آشنا شوید، بد نیست به تصویر زیر توجه کنید.

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید: ده گونه نوآوری مطرح شده است.
مدل سود، شبکه، ساختار، فرآیند (پیکربندی)
عملکرد محصول و سیستم محصول (پیشنهاد)
خدمات، کانال، برند و مشارکت مشتری (تجربه)

در طراحی هر چیزی به بیش از ساختار ابتدایی آن توجه کنید: صندلی در اتاق، اتاق در خانه، خانه در محیط، محیط در شهر، یکی از جملات قشنگ کتاب بود که بسیار لذت بردم.

نویسندگان کتاب از ابتدا تا انتهای کتاب از شرکت ها و استارتاپ های موفق بسیاری نام برده اند و در مورد هر کدام نوع استفاده از هر یک از گونه های نوآوری را مطرح ساخته اند.
حالا با این توضیحات به نظرتون زیتونت چگونه می تواند از گونه های نوآوری استفاده کند تا ارزش بیشتری به شما ارائه دهد؟
ترکیب کدام گونه ها می تواند برای جوامع محلی و روستایی ارزش بیشتری ارائه کند؟
چه گونه های نوآوری توسط رقبا استفاده می شود که ما در زیتونت تاکنون به آنها توجه نداشته ایم؟
کدامیک از ده گونه نوآوری توسط رقبا نادیده گرفته شده که ما با توجه به آن می توانیم دانسته ها، مرزها و تحول ایجاد کنیم؟
این سوالات در سفر کیش من، همراه هر لحظه من بود. با این سوالات، جواب های بهتری برای آینده زیتونت داشتم و خوشحال می شوم بعد از خواندن کتاب ده گونه نوآوری شما هم نظرات و ایده های خودتون را با ما به اشتراک بگذارید.
1
سعید رنجبر هستم هم بنیانگذار زیتونت
حدود 2 سالی است که داریم روی گردشگری روستایی فعالیت می کنیم. خب من در مقطع کارشناسی مدیریت صنعتی خوندم و در کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، سابقه کاریم هم بیشتر به عنوان مدیر فروش و روابط عمومی بود خیلی در بخش گردشگری سابقه ی آنچنانی ندارم، اما علاقه و فرصت ها باعث میشه شما کمی در مسیر زندگیتون چرخش داشته باشید.
روستا و روستاگردی و محصول کشاورزی در روستاها یک گپی میان ارائه کننده ارزش و دریافت کننده ارزش داشت که امروز خوشبختانه تا حدودی تونستیم از طریق زیتونت آن را کاهش بدیم. ارادتمندم و امیدوارم سلامتی و ثروت در ایرانمون هر روز بیشتر بشه و خنده روی لب های هموطنانمون باشه و عشق.